top of page
Yleiset sopimusehdot
Voimassa 1.1.2024 alkaen. IVAeris Oy pidättää oikeuden muuttaa näitä sopimusehtoja yksipuolisella päätöksellä ilman ennakkoilmoitusta. Tilauksiin sovelletaan tilaushetkellä voimassa olevia sopimusehtoja, jotka ilmenevät IVAeris Oy:n verkkosivuilla. Laissa tapahtuvat muutokset astuvat voimaan heti sellaisenaan, ellei laissa ole toisin määrätty.
1. Soveltamisala ja määritelmät
1.1 Soveltaminen: Näitä yleisiä toimitus-, huolto- ja sopimusehtoja sovelletaan IVAeris Oy:n ja asiakkaan väliseen sopimukseen, jossa näihin ehtoihin on viitattu tai jotka muutoin ovat tulleet sopimuksen osaksi. Nämä ehdot ovat erottamaton osa osapuolten välistä sopimusta. Näillä yleisillä sopimusehdoilla ei ole tarkoitus poiketa kuluttajakaupassa sovellettavasta pakottavasta lainsäädännöstä.
1.2 Viestintävälineissä annetut vahvistukset: Kaikki suulliset sopimukset ovat mitättömiä. Sähköpostitse, tekstiviestillä, WhatsApp-viestillä tai muilla kirjallisilla viestintävälineillä annetut tilaukset ja vahvistukset katsotaan lainvoimaisiksi.
1.3 Määritelmät:
-
Laite: Tarkoittaa IVAeris Oy:n tai sen päämiehen valmistamaa laitetta sekä IVAeriksen näiden ehtojen perusteella toimittamia varaosia ja tarvikkeita.
-
Varaosa: Tarkoittaa IVAeriksen tai sen päämiehen valmistamia ja toimittamia varaosia ja tarvikkeita.
-
Ohjelmisto: Tarkoittaa IVAeriksen näiden ehtojen perusteella ylläpitämää tai tukemaa laitteen käyttöohjelmistoa ja siihen liittyvää ohjainta. Tämä määritelmä ei kata asiakaskohtaisesti sovitettuja tai muutettuja ohjelmistoja eikä kolmannen osapuolen ohjelmistoja.
-
Palvelu: Tarkoittaa sopimuksessa määriteltyä huolto-, ylläpito-, laitetuki-, asennus-, konsultointi-, koulutus- ja/tai muuta asiantuntijapalvelua.
-
Toimituspäivä: Tarkoittaa päivää, jolloin IVAeris on suorittanut loppuun asennustyön tai huoltotyön määritystensä mukaisesti tai jos Asiakas asentaa laitteen, päivää, jolloin ao. laite on luovutettu asiakkaan hallintaan.
2. Tilaukset
2.1 Myynti: Tuotteita ja palveluita myy IVAeris Oy, y-tunnus 2803438-4. Myymme tuotteita ja palveluita yrityksille sekä täysi-ikäisille yksityishenkilöille Suomen ja EU:n alueella. Tuotteiden hinnat sisältävät arvonlisäveron.
2.2 Tilaukset: Tuotteet tilataan osoitteesta www.aeris.fi ostoskorin kautta tai kirjallisesti viestintävälineiden kautta, esim.: sähköposti, tekstiviesti, WhatsApp. Asiakas sitoutuu jokaisen tilauksen yhteydessä voimassa oleviin toimitusehtoihin. Tilausvahvistuksen saaminen edellyttää voimassa olevan sähköpostiosoitteen ilmoittamista tilauksen yhteydessä. Suodatintilauksissa saat arkisin klo 8-16 välillä apua numerosta 010 206 3000.
2.3 Maksutavat: Tilaus maksetaan turvallisesti verkkopankin kautta, korttimaksulla, lompakkopalvelulla tai luottolaskulla. Tilaukset toimitetaan asennuspalvelun yhteydessä tai mikäli tilaus on pelkä laitetilaus Postin kautta postipakettina lähimpään Postin toimipisteeseen tai pakettiautomaattiin. Postipaketin lähettäminen edellyttää voimassa olevan puhelinnumeron ilmoittamista. Saat tekstiviestin ja noutokoodin, kun paketti on noudettavissa Postin pakettiautomaatista tai Postin toimipisteestä.
2.4 Toimitus: Postitamme tuotteita jokaisena arkipäivänä. Tilaukset käsitellään tavallisesti 1-3 arkipäivän kuluessa. Tilaus on perillä kotimaassa yleensä käsittelypäivää seuraavana arkipäivänä. Mikäli tilaus sisältää tuotteita, joita ei tilaushetkellä ole varastossa, jää tilaus odottamaan niiden saapumista varastolle. Saat tilauksestasi tilausvahvistuksen, mikäli olet ilmoittanut sähköpostiosoitteen tilauksen yhteydessä.
2.5 Palautusohjeet: Mikäli jostain syystä haluat palauttaa tilauksesi, ole yhteydessä myyntiin: info@aeris.fi
2.6 Muutokset: Pidätämme oikeuden muuttaa hintoja ja toimitusehtojamme ilman etukäteisilmoitusta. Asiakkaan on ennen tilausta tutustuttava kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin. IVAeris Oy käsittelee kaikki asiakastiedot täysin luottamuksellisesti. IVAeris Oy ei luovuta henkilö- ja asiakastietoja kolmannelle osapuolelle (yhteystiedot luovutetaan Posti Group Oyj:lle tilauksen toimitusta varten). Pyydämme tilausta tehdessäsi antamaan mahdollisimman tarkasti kaikki olennaiset tiedot. Ole hyvä ja täytä yhteystietosi huolellisesti.
2.7 Tilaaminen: Tilattavat tuotteet tai palvelut löytyvät IVAeriksen kotisivuilta. Tilauksesta on laitettava mieluiten sähköposti tai viesti. Mikäli tilaat tuotteita tai palveluita verkkokaupan kautta, tuotteet ja palvelut valitaan kotisivuilla lisäämällä ne ostoskoriin. Tilaus lähetetään maksamalla ostoskorin sisältö verkkokaupan kassatoiminnossa. Tehdessäsi tilauksen hyväksyt nämä toimitusehdot, tuotteiden hinnat sekä toimituskulut. Tilauksesta lähetetään tilausvahvistus sähköpostitse. Tilausvahvistuksesta ilmenevät tilatut tuotteet sekä hinta.
2.8 Maksaminen: [Tulossa…]
2.9 Maksutavat: [Tulossa…]
3. Toimitus, asennus ja toimituksen hyväksyminen
3.1 Toimitusmuutokset: Tilaukseen kohdistuvat huomautukset ja muutokset on ilmoitettava viimeistään kaksi (2) viikkoa ennen toimitusta. Muutokset puhelimitse 010 206 3000 tai sähköpostitse info@aeris.fi.
3.2 Toimitusaika: IVAeris toimittaa laitteet sovittuna toimitusaikana tai, jos toimitusaikaa ei ole määritelty, kohtuullisen ajan kuluessa sopimuksen voimaantulosta. Palvelujen alkamis-/suoritusajankohta sovitaan erikseen.
3.3 Käyttöohjeet: Laitteen toimitukseen sisältyy yksi kopio laitteen sen hetkistä ohjeaineistoa. Käyttöohjeet ovat suomen kielellä, ellei valmistajalla ole vain englanninkielinen ohjeaineisto.
3.4 Toimitusehto: Ellei toisin ole kirjallisesti sovittu, laitteiden toimitusehto on vapaasti IVAeriksen varastossa Espoossa. Kuljetuskustannukset (rahti ja vakuutus) IVAeriksen varastosta toimituspaikkaan IVAeris veloittaa kulloinkin voimassa olevien veloitusperusteidensa mukaisesti.
3.5 Laitteen asentaminen: Ellei toisin ole kirjallisesti sovittu, asiakas vastaa laitteen asentamisesta, jolloin toimitus katsotaan tapahtuneeksi, kun laite on toimitettu asiakkaalle. Asiakkaalla on oikeus tilata erikseen IVAerikselta asennuspalvelua niille laitteille, joiden asennus on asiakkaan vastuulla. Tällöin IVAeris tarjoaa asennuspalvelua kulloinkin voimassa olevien ehtojensa ja veloitusperusteidensa mukaisesti. Mikäli IVAeris vastaa laitteen asentamisesta, toimitus katsotaan tapahtuneeksi, kun IVAeris on suorittanut loppuun asennustyön määritystensä mukaisesti ellei laite tilaus ja asennuksen tilaus on tapahtunut erikseen. Mikäli kyseessä on kaksi eri tilausta, laiteiden asennus ei vaikuttaa laiteiden tilauksen ehtoihin.
3.6 Asennusvalmiudet ja työympäristön valmistelu: Jokaisen työmaan sujuva toteutus edellyttää selkeitä pelisääntöjä. IVAeris Oy pyrkii aina reiluun ja asiakaslähtöiseen toimintaan, mutta onnistunut lopputulos edellyttää molemmilta osapuolilta vastuullisuutta ja ennakointia.
Tilaamalla työn asiakas hyväksyy nämä ehdot ja ymmärtää, että työympäristön valmistelu, esteetön kulku sekä suojaukset ovat asiakkaan vastuulla, ellei toisin ole sovittu. IVAeris Oy vastaa työstä aiheutuvista vahingoista vain, jos ne johtuvat törkeästä huolimattomuudesta tai tahallisesta toiminnasta.
3.6.1 Esteetön kulku ja työalueen valmistelu
-
Asiakkaan tulee varmistaa, että laite voidaan siirtää esteettömästi asennuspaikalle.
-
Mikäli laite ei mahdu ovesta, käytävästä tai muusta kulkuväylästä asennuspaikkaan, IVAeris Oy ei ole vastuussa mahdollisista viivästyksistä tai lisäkustannuksista.
-
Asiakkaan tulee varmistaa, että ilmanvaihtokanavat, sähkötyöt ja muut valmistelevat toimenpiteet on tehty ennen asennusta.
-
Mikäli laitetta ei voida asentaa asiakkaan tilan puutteellisen valmistelun vuoksi, asennushinnasta laskutetaan tuntiperusteinen valmiusaika per asentaja, laskettuna siitä hetkestä, kun miehistö on lähtenyt toimistolta siihen saakka, kunnes he palaavat toimistoon.
Esimerkki: Jos laite vaatii 230V sähkösyötön ja sitä ei ole saatavilla asennuspaikalla, asentajat eivät voi suorittaa asennusta, ja työ keskeytyy asiakkaan vastuulle.
3.6.2 Pinta- ja ympäristösuojaus
-
Työn ei pitäisi aiheuttaa merkittävää likaantumista sisätiloissa, mutta asiakas vastaa siitä, että erityisen herkät esineet, kuten matot, koriste-esineet ja elektroniikka, on siirretty pois työskentelyalueelta ennen työn aloitusta.
-
Jos työssä käytetään raskaita työkoneita tai muita erikoisvälineitä, asiakkaan tulee suojata lattiat, seinät ja muut pinnat mahdollisia vaurioita vastaan, ellei toisin ole kirjallisesti sovittu.
Esimerkki: Jos työalueen lähellä on herkkää elektroniikkaa (esim. tietokoneet) tai arvokkaita maalauksia, ne tulisi siirtää pois alueelta tai suojata asianmukaisesti.
3.6.3 Työntekijöiden varusteiden käsittely
-
Työporukan työvaatteissa ja kengissä saattaa olla esimerkiksi liimaa, öljyä tai muita aineita.
-
Asiakkaan tulee järjestää tila, jossa työntekijät voivat riisua varusteitaan ilman riskiä asiakkaan omaisuudelle aiheutuvasta vahingosta.
Esimerkki: Jos kohteessa on arvokas parkettilattia, on suositeltavaa varata matto tai muu suojapinta, jossa asentajat voivat vaihtaa työvaatteensa.
3.6.4 Mittaus ja säätö
Mikäli IVAeriksen suorittamaan laitteen asennukseen sisältyy ilmanvaihtojärjestelmän mittaus ja säätö, se suoritetaan paine-eromittauksena mittaamalla venttiileistä ilmamäärät ilmanvaihtosuunnitelman mukaisesti.
-
Jos ilmanvaihtosuunnitelmaa ei ole saatavilla, IVAeris suorittaa säädön huoneiston neliömäärän ja tilavuuden perusteella lasketuilla ilmamäärillä.
-
Asiakkaan tulee varmistaa, että ilmanvaihtokanavat ovat puhtaat ja niissä ei ole vuotoja tai tukoksia.
-
Mikäli ilmanvaihtoventtiilit ovat seinään maalattuja tai muuten kiinnitettyjä seinämateriaaleihin, IVAeris ei vastaa mahdollisista seinävaurioista, jotka voivat syntyä venttiilien irrottamisesta.
Esimerkki: Jos venttiilit ovat maalattu kiinni kattoon tai seinään, ne voivat vaatia voimakasta irrottamista, joka voi vahingoittaa pintamateriaaleja. Asiakas on vastuussa korjauskuluista.
3.6.5 IV puhdistus (IV nuohous)
Mikäli suoritetaan ilmanvaihtokanavien puhdistus tai asennukseen on sovittu kuuluvaksi ilmanvaihdon nuohous, työ suoritetaan alipaineimuria käyttäen. Puhdistuksessa pyritään poistamaan kanavien sisälle kertynyt pöly, lika ja mahdolliset tukkeumat parhaan mahdollisen lopputuloksen saavuttamiseksi.
Jokainen ilmanvaihtokanava käsitellään mahdollisuuksien mukaan erikseen mekaanisella, pyörivällä harjalla. Kuitenkin IVAeris Oy ei takaa, että kaikkia kanavia pystytään täysin nuohota, johtuen seuraavista syistä:
-
Herkät kanavamateriaalit: Joissain tapauksissa kanavien materiaali ei kestä mekaanista puhdistusta. Esimerkiksi kurttuputki, vanhat kartonkikanavat tai ohuet muovikanavat voivat vaurioitua puhdistuksen aikana. Näissä tapauksissa puhdistus suoritetaan kevyemmillä menetelmillä tai jätetään osittain tekemättä.
-
Kanavissa olevat esteet ja toimilaitteet: Säätöpellit, ilmastointiventtiilit, äänenvaimentimet ja muut toimilaitteet voivat estää harjan pääsyn kanaviston läpi. Puhdistus tehdään mahdollisuuksien mukaan, mutta jos esteitä ei voida poistaa, nuohous jää osittaiseksi.
-
Puutteelliset puhdistusluukut: Jotta ilmanvaihtokanavat voidaan nuohota kunnolla, puhdistusluukut ovat välttämättömiä. Mikäli asiakas ei tilaa puhdistusluukkujen asennusta, tai niiden asentaminen ei ole rakenteellisista syistä mahdollista työn aikana, puhdistus tehdään käytettävissä olevista luukuista ja venttiileistä parhaalla mahdollisella tavalla. Asiakkaan on hyvä huomioida, että puutteelliset puhdistusluukut voivat estää koko kanaviston tehokkaan puhdistuksen.
Esimerkki: Jos asunnossa on vanhat metallikanavat ilman puhdistusluukkuja ja rakenteelliset syyt estävät niiden lisäämisen, kanavien puhdistus voi jäädä osittaiseksi. Tästä ei myönnetä hyvitystä.
3.6.5.1 Keskeytykset ja työn suorittaminen parhaalla mahdollisella tavalla
Mikäli nuohous keskeytyy rakenteellisten ongelmien vuoksi, työ katsotaan suoritetuksi parhaalla mahdollisella tavalla ilman erillistä hyvitystä.
-
Jos kanavat ovat romahtaneet, tukossa tai rikkoutuneet, IVAeris Oy voi antaa asiakkaalle suosituksen jatkotoimenpiteistä, kuten kanavien uusimisesta tai puhdistusluukkujen lisäämisestä.
-
Mikäli kanavia ei voida puhdistaa teknisistä tai rakenteellisista syistä, asiakas on silti velvollinen maksamaan jo tehdystä työstä ja työn valmistelusta.
Esimerkki: Jos taloyhtiön kanavisto on vanha ja osittain romahtanut, IVAeris Oy ei voi taata täydellistä puhdistusta. Työ katsotaan suoritetuksi niiltä osin kuin se on ollut mahdollista ilman, että asiakkaalla on oikeutta hyvitykseen.
3.6.6 Vastuukysymykset
IVAeris Oy ei vastaa suojaamattomille pinnoille, huonekaluille tai muille esineille aiheutuneista vahingoista, kuten liikantumisesta, pintanaarmuista, värjääntymisestä, pölyn kertymisestä tai työkalujen jättämistä painaumista.
Asiakkaan vastuulla on varmistaa, että työskentelyalueella olevat pinnat ja esineet suojataan asianmukaisesti ennen työn aloittamista. Mikäli työ vaatii erikoissuojausta (esim. lattioiden peittäminen raskaiden työkalujen käytön vuoksi), asiakkaan tulee järjestää suojaus itse tai sopia siitä erikseen IVAeris Oy:n kanssa.
IVAeris Oy vastaa kuitenkin suoranaisesti vakavasta ja ennakoitavissa olevasta vahingosta, joka johtuu törkeästä huolimattomuudesta tai tahallisesta toiminnasta. Tällöin vastuu ja mahdolliset korvaukset arvioidaan tapauskohtaisesti dokumentaation perusteella.
3.6.6.1 Vastuunjakoperiaatteet
-
Asiakas vastaa:
-
Tavallisesta pölystä ja liasta, joka syntyy normaalin työskentelyn yhteydessä.
-
Suojaamattomien huonekalujen, lattioiden, seinien ja muiden pintojen vaurioista, jos ne olisi voitu ehkäistä asianmukaisella suojauksella.
-
Haurasten tai arvokkaiden esineiden siirtämisestä ennen työn aloitusta.
-
Mattojen, verhojen, elektroniikan ja muiden likaantumiselle tai vaurioille alttiiden kohteiden suojaamisesta tai pois siirtämisestä.
-
-
IVAeris Oy vastaa:
-
Suoranaisesti työntekijän huolimattomuudesta johtuvista vakavista vahingoista, joita ei olisi voitu kohtuudella odottaa asiakkaan suojattavan.
-
Törkeän huolimattomuuden tai tahallisen toiminnan aiheuttamista vaurioista.
-
Vahingoista, jotka johtuvat selvästi virheellisestä työmenetelmästä tai varomattomasta käytöksestä.
-
3.6.6.2 Käytännön esimerkkejä vastuunjaosta
-
Asiakkaan vastuulla:
-
Esimerkki 1: Asiakkaan eteisessä on vaalea matto, jota ei ole suojattu ennen työn aloittamista. Asentajan kengistä jää matolle likaa, koska hän siirtyy työskentelyalueelle normaalisti eteisen kautta. Koska eteinen on tavanomainen kulkureitti ja matto olisi ollut helposti suojattavissa esimerkiksi muovilla tai poistamalla se tilapäisesti, vastuu maton likaantumisesta kuuluu asiakkaalle.
-
Esimerkki 2: Asentajien on siirrettävä raskas työkalu ullakolle kattoluukun kautta. Kattoluukun ympärillä oleva seinä naarmuuntuu työkalun siirtämisen yhteydessä. Koska kattoluukun ensisijainen käyttötarkoitus on mahdollistaa kulku ullakolle ja työvaihe oli etukäteen tiedossa, asiakas olisi voinut suojata luukun ympärillä olevan seinän pehmusteella tai suojalevyllä. Tästä syystä vastuu vauriosta kuuluu asiakkaalle.
-
-
IVAeris Oy:n vastuulla:
-
Esimerkki 3: Ilmanvaihtoteknikko siirtää huomiotta pysäköidessään pakettiauton pihalla ja peruuttaa vahingossa pihalla olevan pylväsvalon kumoon. Koska tämä vahinko ei ole asiakkaan ennakoitavissa eikä pylväsvaloa voida kohtuudella olettaa suojattavan ennen työn aloittamista, vastuu korjauskuluista kuuluu IVAeris Oy:lle.
-
Esimerkki 4: Asentaja nojaa työpisteestä parin metrin päässä olevaan vaaleaan sohvaan likaisella työvaatteellaan, ja sohvaan jää pysyvä öljytahra. Koska sohva ei sijaitse työn välittömässä läheisyydessä eikä asiakasta voida kohtuudella edellyttää tyhjentämään koko tilaa tai suojaamaan jokaista esinettä pienten asennustöiden vuoksi, asentaja olisi voinut välttää tämän toimimalla huolellisemmin. Tästä syystä vastuu tahran poistosta tai mahdollisista korjauskuluista kuuluu IVAeris Oy:lle.
-
3.7 Asiakaskohtainen sovittaminen: Laitteen asiakaskohtainen sovittaminen asiakasympäristöön ei kuulu toimitukseen tai IVAeriksen suorittamaan laitteen asennukseen. Asiakas hyväksyy, että laitteen ympäriltä joudutaan mahdollisesti purkamaan kaapistoja tai peitelevyjä, joiden uudelleen rakentaminen ei kuulu IVAeriksen suorittamaan laitteen asennukseen. Myöskään rakenteelliset muutostyöt asennuspaikkaan tai ilmanvaihtokanaviin eivät kuulu laitteen asennukseen. IVAeris voi alihankijalta tilata ne erikseen kirjallisesti sovittaessa sopimuksessa kulloinkin voimassa olevan hinnastonsa mukaisesti.
3.8 Vastaanottotarkastus: Ellei ole kirjallisesti sovittu erillisestä hyväksymistestistä, asiakkaan tulee tehdä laitteen vastaanottotarkastus seitsemän (7) päivän kuluessa toimituspäivästä. Asiakkaan on viivytyksettä ilmoitettava IVAerikselle kirjallisesti toimituksessa havaitsemistaan virheistä tai puutteista. Laitteen toimitus katsotaan hyväksytyksi, (a) kun asiakas on nimenomaisesti hyväksynyt toimituksen; tai (b) kun IVAeris on korjannut asiakkaan vastaanottotarkastuksen tai hyväksymistestin aikana kirjallisesti raportoimat hyväksymisen estävät virheet ja puutteet; tai (c) jos asiakas ei tee kirjallista huomautusta hyväksymisen estävästä virheestä tai puutteesta seitsemän (7) päivän kuluessa toimituspäivästä; taikka (d) jos asiakas ottaa kyseisen laitteen käyttöön.
3.9 Virheiden korjaaminen: Sellaiset puutteet tai viat, jotka eivät olennaisesti haittaa laitteen käyttämistä, eivät ole esteenä toimituksen hyväksymiselle, mutta IVAeris on velvollinen ilman aiheetonta viivytystä korjaamaan ne takuun puitteissa. Sellaiset ominaisuudet jotka kuuluvat laiteen normaali toimintaan, mutta asiakas kokee haitalliseksi ei katsotaan takuun piiriin kuuluvaksi. Asikaan vastuun kuuluu tutustua laiteen ominaisuuksiin ja toimintaan.
3.10 Kolmannen osapuolen käyttö: IVAeriksella on oikeus käyttää palveluiden tuottamisessa, huolloissa ja laitteiden asennukseen ja huoltoon asianmukaisen koulutuksen saanutta kolmatta osapuolta sekä valvotusi sopimuskumpanni koulujen (Taitotalo, Omnia sekä Stadin Ammattiopisto) työharjoittelijoita.
4. Hinnat ja maksuehdot
4.1 Yleistä: Ellei palvelulle tai laitteelle ole sovittu sopimuksessa tai muutoin hintaa, noudatetaan kulloinkin voimassa olevan IVAeriksen hinnaston mukaista hintaa. Mikäli palvelu tehdään asiakkaan tilauksesta varsinaisen palvelun ulkopuolella, IVAeriksella on oikeus veloittaa voimassa olevan hinnastonsa mukaiset lisät. IVAeriksella on oikeus myös veloittaa lisäkustannukset, jotka aiheutuvat asiakkaan antamista vääristä tiedoista tai muusta asiakkaasta johtuvasta syystä. IVAeriksella on oikeus veloittaa asiakkaalta lisämaksuja kuten matkakuluja, ylityökorvauksia tai muita palvelumaksuja palveluista, jotka suoritetaan asiakkaan pyynnöstä normaalin työajan ulkopuolella tai sopimukseen sisältymättömänä työnä.
4.2 Kiinteähintaisten palvelujen laskutus: Kiinteähintaisten palvelujen laskutus suoritetaan etukäteen, ellei muuta ole sovittu. Mikäli maksua ei ole suoritettu varattuun ajankohtaan mennessä, palvelua ei aloiteta. IVAeris Oy:n kiinteähintaisissa palveluissa ilmoitetaan erikseen palvelun kesto ja sisältö. Mikäli palveluun kuluu enemmän aikaa kuin palvelukuvauksessa on ilmoitettu, ylimenevät tunnit laskutetaan voimassa olevan tuntihinnan mukaan. Tuntihinta lasketaan teknikkoa kohden tunnissa, ja laskennassa käytetään täystunteja pyöristettynä ylöspäin. Mikäli palveluun tarvittavat materiaalit hankitaan IVAeris Oy:n kautta, nämä materiaalikulut laskutetaan palvelun suorittamisen jälkeen. Materiaalien hinnat perustuvat tukkuliikkeiden (Onninen, Ahlsell tai Dahl) listahintoihin, joihin lisätään arvonlisävero.
4.3 Tuntihintaisten palvelujen laskutus: Tuntihintaisista palveluista laskutetaan sovitun maksuerätaulukon mukaisesti tai ellei muuta ole sovittu, työn valmistuttua. Tuntihinta lasketaan teknikkoa kohden tunnissa, ja laskennassa käytetään täystunteja pyöristettynä ylöspäin. Tuntityön laskutus alkaa siitä hetkestä, kun teknikko lähtee toimistolta, ja päättyy heidän palattuaan toimistolle. Laskutettavaan työaikaan sisältyy myös pakollinen ruokatauko, lakisääteiset tauot, asiakasviestintään sekä työjohdollisiin tehtäviin käytetty aika konttorilla. Pääkaupunkiseudulla veloitamme kiinteän huoltoajokulun, ja muualla kiinteään huoltoajokuluun lisätään kilometriveloitus toimistolta kohteeseen ja takaisin. Tuntityönä sovituista töistä veloitetaan lisäksi työmaakulut voimassa olevan hinnaston mukaan. Tuntityön minimiveloitus on aina kahden tunnin työ, ja kiiretöistä veloitetaan 100 % lisämaksu.
4.4 Arvonlisävero ja muut julkiset maksut; maksuehdot: Ellei kirjallisesti ole toisin sovittu, sopimuksessa mainittuihin hintoihin sisältyvät sopimuksen allekirjoituspäivänä voimassa olevat viranomaisten määräämät julkiset maksut lukuun ottamatta arvonlisäveroa. Mikäli viranomaisten määräämien julkisten maksujen suuruus tai kantoperuste muuttuu joko säädösmuutosten tai verotuskäytännön muuttumisen takia, laitteiden ja palvelujen hinnat muuttuvat vastaavasti. Maksuehto on neljätoista (14) päivää netto laskun päiväyksestä ja viivästyskorko korkolain mukainen. IVAeriksella on oikeus veloittaa suorittamattomasta maksuerästä aiheutuneet muistutus- ja perintäkulut. Mikäli asiakkaan maksusuoritus on viivästynyt yli kolmekymmentä (30) päivää erääntymispäivästä, IVAeriksella on oikeus ilman vastuuseuraamuksia pidättyä suorituksestaan, kunnes asiakas on suorittanut kaikki erääntyneet maksunsa IVAerikselle.
5. Omistus- ja käyttöoikeus sekä vaaranvastuu
5.1 Omistusoikeus: Omistusoikeus asiakkaan ostamaan laitteeseen siirtyy asiakkaalle, kun laitteen ostohinta on kokonaisuudessaan maksettu IVAerikselle.
5.2 Vaaranvastuu: Vaaranvastuu laitteista siirtyy asiakkaalle, kun asianomainen laite on luovutettu asiakkaan hallintaan tai toimitettu asiakkaan tiloihin.
5.3 Asiakkaan vastuut: Ennen kuin IVAeris on saanut laitteesta täyden maksun, asiakas (a) ei saa siirtää laitetta tai sallia sitä siirrettävän sen sijoituspaikasta IVAeriksen tietämättä; (b) pitää laitteen hyvässä kunnossa ja täydellisenä vakuuttaen sen täydestä arvostaan; sekä (c) sitoutuu olemaan tekemättä siihen muutoksia ilman IVAeriksen kirjallista suostumusta ja sallii IVAeriksen tarkastaa laitteen.
6. Takuut ja reklamaatiot
6.1 Yleiset takuut: Ellei toisin kirjallisesti sovita, IVAeris soveltaa laitevalmistajan takuun. Muiden kuin palveluiden osalta niiden takuuajat ja muut takuuehdot määräytyvät niiden valmistajan takuuehtojen mukaan. Takuu koskee laitteita vain muuttamattomassa muodossa. Takuu koskee vain asiakasta.
6.2 Laitetakuut: Ellei toisin kirjallisesti sovita, takuuaika on kaksikymmentäneljä (24) kuukautta palvelun tuottamisesta tai laitteen toimituspäivästä tai laitevalmistajan antama takuuaika. IVAeris järjestää korjausta viallisen laitteen tai sen osan tai komponentin, josta asiakas on takuuaikana viivytyksettä kirjallisesti ilmoittanut. Asiakkaan on ilmoitettava ja tarvittaessa osoitettava, kuinka vika ilmenee. Laitteiden takuukorjaukset IVAeris tekee asiakkaan luona Suomessa, ellei toisin ole sovittu tai laitevalmistaja toisin vaatii. Vian korjaamiseksi asiakkaan on asetettava korjattava laite IVAeriksen tai laitevalmistajan käyttöön tarvittavaksi ajaksi sen normaalina työaikana. Korjaaminen voi tapahtua myös toimittamalla asiakkaalle korvaava laite. Jos takuukorjaus tehdään IVAeriksen luona, asiakkaan on toimitettava laite IVAeriksen toimipisteeseen Suomessa korjausta varten. Laitteen takuukorjaukseen toimittamisesta ja palauttamisesta aiheutuvat kulut maksaa IVAeris, jos vika kuuluu takuun piiriin.
6.3 Varaosatakuut: Ellei toisin kirjallisesti sovita, takuuaika on kuusi (6) kuukautta varaosan toimituspäivästä. IVAeris tai laitevalmistaja korjaa viallisen varaosan tai sen osan tai komponentin, josta asiakas on takuuaikana viivytyksettä kirjallisesti ilmoittanut. Asiakkaan on ilmoitettava ja tarvittaessa osoitettava, kuinka vika ilmenee. Varaosan takuukorjaukset IVAeris tai laitevalmistaja tekee asiakkaan luona Suomessa, ellei toisin ole sovittu. Vian korjaamiseksi asiakkaan on asetettava korjattava varaosa IVAeriksen tai laitevalmistajan käyttöön tarvittavaksi ajaksi sen normaalina työaikana. Korjaaminen voi tapahtua myös toimittamalla asiakkaalle korvaava varaosa. Jos takuukorjaus tehdään IVAeriksen luona, asiakkaan on toimitettava varaosa IVAeriksen toimipisteeseen Suomessa korjausta varten. Varaosan takuukorjaukseen toimittamisesta ja palauttamisesta aiheutuvat kulut maksaa IVAeris, jos vika kuuluu takuun piiriin.
6.4 Takuu rajoitukset: Takuu taikka takuuaikana tai sen jälkeen annettava huolto- tai ylläpitopalvelu ei kata laitteen normaalia kulumista eikä laitteen tarvikkeita, muuttamista, kunnostamista tai laitteen siirtämistä eikä sellaisen vian tai virheen korjausta taikka varaosan vaihtamista, joka on aiheutunut (a) ulkoisesta syystä kuten onnettomuudesta, sähkö- tai ilmastointihäiriöstä, ukkosvauriosta, tulipalosta tai vesivahingosta; (b) laitteen virheellisestä käytöstä tai asiakkaan huolimattomuudesta tai laiminlyönnistä laitteen käyttöä, huoltoa tai puhdistusta koskevien ohjeiden noudatta jättämisestä; (c) muun kuin IVAeriksen toimittamasta laitteesta, alkuperäisistä suodattimista tai varaosista taikka tekemästä laitteen muutoksesta tai korjauksesta; (d) laiminlyönnistä laitteen käyttöohjeiden tai ympäristövaatimusten noudattamisessa.
6.5 Takuun ulkopuoliset kustannukset: Mikäli todetaan, ettei asiakkaan ilmoittama vika tai virhe kuulu takuun piiriin, IVAeriksella on oikeus veloittaa vian ja virheen etsimisestä ja paikallistamisesta voimassa olevan hinnastonsa mukaisesti. IVAeriksella on lisäksi oikeus veloittaa asiakasta sellaisesta takuuseen kuulumattoman vian tai virheen korjaamisesta, jonka tekemisestä on sovittu.
6.6 Vastuun rajoittaminen: IVAeriksen vastuu laitteen vioista ja virheistä rajoittuu tämän kohdan 6 mukaisten takuuvelvoitteiden täyttämiseen. Takuun päättymisen jälkeen IVAeriksen vastuu laitteen vioista ja virheistä rajoittuu mahdollisen huolto- tai ylläpitosopimuksen velvoitteisiin.
7. Esteellisyys ja vastuuvapautus
7.1 Ylivoimainen este: IVAeris ei vastaa viivästyksistä ja vahingoista, jotka johtuvat sen vaikutusmahdollisuuksien ulkopuolella olevasta esteestä, jota sen ei kohtuudella voida edellyttää ottaneen huomioon sopimuksentekohetkellä ja jonka seurauksia se ei myöskään kohtuudella olisi voinut välttää tai voittaa. Epidemia/pandemia, joka estää konkreettisesti suoritusvelvoitteen täyttämisen, katsotaan ylivoimaiseksi esteeksi. Myös konkurssi, lakko ja muu vastaava toiminnan keskeyttämiseen johtava toimenpide katsotaan esteeksi myös silloin, kun sopijapuoli on itse sen kohteena tai siihen osallisena.
7.2 Alihankkijan ylivoimainen este: IVAeriksen alihankkijaa kohdannut ylivoimainen este katsotaan myös vapauttamisperusteeksi, mikäli alihankintaa ei voida ilman kohtuuttomia kustannuksia tai oleellista ajanhukkaa hankkia muualta.
7.3 COVID-19 -tilanne: COVID-19 -virustilanne ja sen mahdollinen kehitys, laajuus ja arvaamattomuus voivat vaikuttaa IVAeriksen kykyyn täyttää sovitut velvoitteet. Jos IVAeris kokee kohtuuttomia viivästyksiä, esteitä, vaikeuksia tai kustannuksia velvoitteiden täyttämisessä COVID-19:n seurauksena, IVAeris ei vastaa viivästyneestä ja/tai puutteellisesta toimituksesta siihen asti, kunnes velvoitteiden täyttäminen on mahdollista ja/tai velvoite voidaan täyttää ilman esteitä IVAerikselle. Vastuuvapauslauseke kattaa kaikki COVID-19:n välittömät ja epäsuorat seuraukset, mukaan lukien COVID-19:n vaikutukset IVAeriksen työvoimaan, kuten karanteenit, matkarajoitukset tai vastaavat; tai jos IVAeris ei kohtuudella pysty ostamaan tarvittavia raaka-aineita ja komponentteja; tai jos hinta niiden nousee COVID-19:n seurauksena.
8. Evästeet
IVAeris Oy:n verkkosivuilla käytetään evästeitä parantamaan ja nopeuttamaan kävijäkokemusta sekä kehittämään verkkosivuja käyttäjäystävällisemmiksi. Käyttäjän on mahdollista estää evästeiden käyttö selaimen asetuksista.
9. Peruutusehdot
Tilaajalla (kuluttaja-asiakkaalla) on oikeus perua tilaus neljäntoista päivän kuluessa tilausvahvistuksen vastaanottamisesta. Peruutus tulee tehdä puhelimitse tai sähköpostitse Toimittajan yhteyshenkilölle. Mikäli peruutus tehdään alle 24 tuntia ennen sovitun työn aloitusta, Toimittajalla on oikeus veloittaa peruutuksesta aiheutuvana kuluna 248 euroa sis. alv 24 % / huoneisto.
10. Erimielisyyksien ratkaiseminen
Mahdolliset erimielisyydet pyritään ratkaisemaan ensisijaisesti neuvottelemalla. Mikäli tämä ei johda tulokseen, käytetään YSE 1998 -sopimusehtoja konfliktin ratkaisemiseen. Kuluttaja-asiakkailla on oikeus saattaa erimielisyydet kuluttajariitalautakunnan tai Euroopan komission verkkovälitteisen riidanratkaisun ratkaistavaksi.
11. Voimassaolo
Nämä ehdot ovat voimassa toistaiseksi ja korvaavat aikaisemmat julkaisut ja sopimukset. IVAeris Oy pidättää oikeuden muutoksiin.
12. Yrityksen tiedot
IVAeris Oy (y-tunnus: 3013997-8)
Kavallinniitynkuja 1
02710 ESPOO
info@aeris.fi
010 206 3000







bottom of page